“Uniek decor historische binnenstad is onze kracht”
Op steenworp afstand van het drielandenpunt in Vaals ligt de keizerstad Aken. Voor de Limburgse liefhebber van een authentieke kerstsfeer en Glühwein is een bezoek aan de Aachener Weihnachtsmarkt (van 22 november tot 23 december 2019) dan ook slechts een kattensprong. Nederlandse standhouders zul je hier niet tegenkomen, maar het internationale karakter is er niet minder om.
Bij onze oosterburen behoort de kerstmarkt tot het culturele erfgoed; de oudste schijnt al van 1393 te dateren. Zo oud is die van Aken niet, maar toch viert de Aachener Weihnachtsmarkt dit jaar al zijn zevenenveertigste editie. “Om reclame te maken voor Aken als winkelstad hebben wij in 1973 op de Marktplatz voor het eerst een kleine kerstmarkt gehouden”, zegt Manfred Piana van het organiserende MAC (Märkte und Aktionskreis City e.V.). “Destijds was de Katschhof, het grote plein tussen het historische Rathaus en de Aachener Dom, nog een parkeerplaats. Pas toen dat plein medio jaren tachtig autovrij werd, is de kerstmarkt uitgebreid naar de Katschhof en heeft het langzaam maar zeker zijn huidige vorm gekregen. Momenteel zijn er meer dan honderddertig marktkooplui, ambachtslieden, kunstenaars en horecabedrijven.”
Best European Christmas Market
Het beeld van de Aachener Weihnachtsmarkt wordt bepaald door de karakteristieke houten kraampjes, zoals je die bijna overal in Duitsland ziet. “De onderscheidende kracht van onze kerstmarkt is echter het unieke decor van de historische binnenstad met zijn imposante Aachener Dom, het historische Rathaus, de fraaie pleinen en de steegjes”, weet Piana. “Vooral ’s avonds, als de hele kerstmarkt feeëriek is verlicht, is de sfeer eenmalig. De prachtig gedecoreerde winkeletalages met de vele Aachener Printen – een typisch kerstgebak waar onze stad beroemd om is - doen de rest. Niet voor niets is onze kerstmarkt in de afgelopen jaren bij de uitverkiezing tot ‘Best European Christmas Market’ steeds in de Top 10 geëindigd.”
Juiste branchenmix
Naar schatting bezoeken jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers uit heel Duitsland en de buurlanden de Aachener Weihnachtsmarkt. Volgens Manfred Piana is dat succes niet alleen te danken aan de unieke sfeer, maar ook aan de uitgekiende variatie in het aanbod. “Op onze kerstmarkt kun je bepaalde hoofdcategorieën van aanbieders onderscheiden, waaronder eten, zoetwaren, lederwaren, kerstsieraden, kaarsen en Aachener Printen. Ik denk dat wij er heel goed in zijn geslaagd om daarin de juiste branchenmix te vinden die het publiek aanspreekt. Daarbij willen wij vooral ook handelaren uit onze eigen regio gelegenheid te bieden zich op onze kerstmarkt te presenteren. Daarnaast zijn er elk jaar diverse buitenlandse standhouders met speciale producten, zoals nougat uit de Franse Provence en Montenauer ham uit België.”
Veiligheidsconcept
Voor de buitenstaander ademt de Aachener Weihnachtsmarkt elk jaar opnieuw weer dezelfde nostalgische sfeer. Maar achter de schermen gaat de kerstmarkt wel degelijk met de tijd mee. Piana: “Zo proberen wij zo milieubewust en duurzaam mogelijk te zijn. Enkele jaren geleden hebben wij voor de buitenverlichting bijvoorbeeld alle gloeilampen vervangen door LED-lampen. Ook zijn wij begonnen met het plasticvrij maken van de kerstmarkt, te beginnen in de drank- en eetkraampjes.” Ook op het gebied van veiligheid is de kerstmarkt van Aken zijn tijd vooruit. “Al lang vóór de aanslagen in Parijs en op de kerstmarkt in Berlijn was veiligheid bij ons een belangrijk aandachtspunt. In samenwerking met de gemeente, de brandweer en de politie hebben wij een uitgekiend veiligheidsconcept ontwikkeld. Zo zijn er in de avonduren bij topdrukte extra veiligheidsmedewerkers op de been. Ook proberen wij op de toegangspassages naar de drukbezochte Katschhof de bezoekersstromen te reguleren met eenrichtingsverkeer. Op die manier kan het talrijke publiek optimaal genieten van de intieme en persoonlijke sfeer die zo kenmerkend is voor onze kerstmarkt.”
Zakelijke blogs op je website en social media-kanalen zijn onmisbaar voor de groei van je bedrijf. Maar heb je niet de kennis, geen tijd of inspiratie om een blog te schrijven? Ik neem het graag van je over! Bekijk hieronder de verschillende mogelijkheden voor je blogabonnement.
MAANDELIJKS:
- Één blog per maand
- Circa 350 woorden per blog
- SEO-geoptimaliseerd
- Incl. contentplanning
- Incl. feedbackronde
- Minimaal 6 maanden looptijd
€ 200,-- PER BLOG *
TWEEWEKELIJKS:
- Één blog per twee weken
- Circa 350 woorden per blog
- SEO-geoptimaliseerd
- Incl. contentplanning
- Incl. feedbackronde
- Minimaal 6 maanden looptijd
€ 175,-- PER BLOG *
WEKELIJKS:
- Één blog per WEEK
- Circa 350 woorden per blog
- SEO-geoptimaliseerd
- Incl. contentplanning
- Incl. feedbackronde
- Minimaal 6 maanden looptijd
€ 150,-- PER BLOG *
* De genoemde prijzen zijn excl. 21% BTW